BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, November 16, 2008

Pada Suatu Malam...

Pada suatu malam, sesudah aku selesai membaca surah Yaasin..Mama telah memanggilku dr bwh. Aku tau ada sesuatu sbb sblm tu kau dah terdengar dorg bisng2 kat bwh...Aku pun turun sambil melenggang2 menuju ke dapur. Bila aku jenguk je muka kat pintu dapur trus aku disuruh menghalau seekor sang tikus yg telah berjaya meloloskan diri masuk dlm umah aku tu..Aku ni bknlah berani kalau bab2 yg camni..tp disebabkan aku je pun sorg anak yg ada time tu, jdlah anak yg beranggungjawab skit(tp aku mmg bertanggungjawab pun...huhu). Mama cakap si tikus tu dah masuk menyorok bwh peti ais..

Maka bermulalah kisah aku mencari si tikus tersebut...Dgn berbekalkan sebatang penyapu dan sebuah kerusi, aku memulakan operasi. Kerusi tu fungsinya utk aku berdiri atasnyalah(disebabkan aku ni seorang penggeli)...penyapu tu plak utk menghalaunya. Sekian punya nak menghalau si tikus tu keluar dari bwh peti ais tu..akhirnya Baba tarik skit demi skit sambil aku mengkuis utk menghalaunya. Lama betul nak halau si tikus seekor ni pun..degilnya dia. dalam duk kuis tu ttiba je plak si tikus ni berlari keluar dr tmpt persembunyian dia. Mama yg time tu dok ada kat sinki trus membuat aksi stunt yg pd pandangan aku 1st time lah aku tgk...Fuyoo...cayalah!!akibat geli dgn si tikus tu Mama dgn sepenuh kudratnya telah membuat aksi gimnastik kat kabinet dapur tu...HAHAHA!!!terkezut aku tgk. Mama sendiri pun tak sangka agaknya dia mampu membuat aksi seperti itu. Last2 si tikus tu lari masuk bwh peti ais satu lagi plak.

Baba pun dah putus asa nak halau dia..tinggallah aku dgn mama nak halau si tikus tu. Aku pun nak tak nak terpaksalah panggil Isma plak turun bwh menolong aku menangkap si tikus yg seekor je ni. Seekor tikus memerlukan sampai 3 org utk memburunya...(Hampeh tul tikus ni)

Halau punya halau...serbu punya serbu dan kepung punya kepung....akhirnya tikus itu berjaya ditumpaskan dgn hasil kecekapan kami bertiga mengejar, mengepung dan mengetuk kepalanya...walaupun kematian si tikus ni agak tragis tp disebabkan ianya dalah haiwan perosak maka terpaksalah ditamatkan riwayatnya...SEKIAN lah hidup si tikus td. Akhir skali operasi mengemas kembali dapur yg dah mcm dilanda taufan hanya kerana tikus seekor.




0 comments: